Doe Dag voor VMBO-leerlingen bij Goorsenberg
4 mei 2023Afgelopen 6 april vond de Doe Dag voor VMBO-scholieren plaats bij Goorsenberg. Een dag waarbij leerlingen zelf mochten ervaren hoe het is om te werken in de technieksector. Tijdens deze dag hebben wij hen kennis laten maken met de verschillende facetten die wij aanbieden. Een groot succes, al zeggen we zelf! Nieuwsgierig hoe de dag verliep? Lees dan snel verder!
On Stage is een landelijke organisatie en wil VMBO scholieren op een laagdrempelige manier kennis laten maken met verschillende beroepen. En dat is waar Goorsenberg achter staat, vertelt Niels Croes, begeleider van de Doe Dag: ‘’Wij voelen een hele sterke behoefte en noodzaak aan die verbinding met VMBO scholieren. Mede door het personeelstekort en de kijk die scholieren soms hebben op de technieksector, willen wij de leerlingen een breed perspectief bieden.’’
Met schone handen naar huis
‘’Tegenwoordig zijn er zoveel beroepskeuzes te maken en helaas heerst er toch een stigma op de technieksector,’’ vertelt Niels. ‘’Tijdens zo’n Doe Dag laten we het tegendeel zien. Er is geen fysiek zwaar tilwerk, je wordt niet vies en draagt schone werkkleding. Wij gaan hier iedere dag met schone handen naar huis!’’
Kennis maken tijdens het Beroepenfeest
Voorafgaand aan de Doe Dag vond op 21 maart het Beroepenfeest van On Stage plaats. Tijdens het Beroepenfeest maakten leerlingen kennis met verschillende beroepsgroepen. De 150 aanwezige bedrijven waren opgedeeld in vier sectoren: groen en natuur, techniek, zorg en welzijn, handel en economie. Leerlingen met interesse in de sector techniek verwelkomden we aan de statafel bij Goorsenberg! Door middel van laagdrempelige open sollicitatierondes leerden we de geïnteresseerde leerlingen kennen. Wanneer hun interesses aansloten bij het werk van Goorsenberg, konden zij zich aanmelden voor de Doe Dag.
Breed perspectief
De Doe Dag begon met een korte presentatie. Hierin werd niet alleen uitgelegd wat we bij Goorsenberg doen, maar ook het bredere perspectief vanuit ons vakgebied. Bij ons komen namelijk verschillende facetten terug binnen één functie. Om de leerlingen een duidelijk beeld te geven hebben we verteld over de verschillende functies die er mogelijk zijn: CAD tekenaar, CAM programmeur, CNC draaier, CNC frezer, kwaliteitscontroleur, 3D-meettechnicus, montagemedewerker, werkvoorbereider, etc. Hierbij werd uitgelegd wat je binnen de verschillende functies doet en hoeveel je ermee kan verdienen.
Aansluitend daarop kregen de 14 leerlingen in twee verschillende groepen een rondleiding door het bedrijf. Daarna was het natuurlijk tijd om aan de slag te gaan! En daar zat de moeilijkheidsfactor, vertelt Niels: "Wat ga je leerlingen laten doen op een veilige en verantwoorde manier? Wij zijn geschoold en hebben ervaring met dergelijke machines. De doelgroep is minderjarig én je wil ze in een korte tijd allemaal iets laten doen met onze core business; het produceren van fijnmechanische onderdelen.’’
Aan de slag!
Om alle facetten van de techniek van Goorsenberg te ervaren, kregen de leerlingen de opdracht om een sleutelhanger te maken. Dat begon met een onderdeel dat vervaardigd werd met de CNC-draaibank en een CNC-freesmachine, gevolgd door een onderdeel vervaardigd met de 3D-printer. De machines mochten de leerlingen onder begeleiding zelf bedienen. ‘’Voor de beleving van de leerling is het heel belangrijk en vooral leuk om zelf aan de slag te kunnen met zo’n machine. Voor de veiligheid hebben wij de machines vooraf ingesteld, zodat we wisten dat er eigenlijk niks fout kon gaan,’’ vertelt Niels. Uiteindelijk werd de dag afgesloten met het montagewerk van de sleutelhanger. Zo waren de leerlingen niet alleen een ervaring, maar ook een leuk aandenken rijker!
Reacties
‘’De reacties waren heel gemengd,’’ vertelt Niels, "Bij sommigen zag ik de ogen echt groter worden en anderen vonden het heel normaal. Bij een paar leerlingen is er zeker interesse gewekt om verder te kijken in de techniek!’’ Of we echt leerlingen terug gaan zien, vind Niels moeilijk om te peilen. ‘’We hebben meegegeven dat ze bij serieuze interesse altijd welkom zijn voor een stage. Het doel was uiteindelijk om de leerlingen een breed perspectief te bieden en dat is zeker gelukt!’’
Meer VMBO-leerlingen welkom
Op de vraag of Goorsenberg volgend jaar weer van de partij is, antwoordt Niels volmondig ‘ja.’ Enthousiast vertelt hij: ‘Dat was vanaf het eerste uur onze insteek. We hebben veel tijd gestoken in het programma gericht op deze doelgroep. Om te zien dat de leerlingen op deze manier een laagdrempelige opstap hebben gekregen richting de technieksector maakt het voor ons al geslaagd.’’